woensdag 18 maart 2009

Pom

Voor 10 personen

Ingrediënten
1 hele kip (of 1 kg kipfilet)
zwarte peper
zout
nootmuskaat
3 eetl. olijfolie
1 ui
1 eetl. tomatenpuree
1 ½ bouillonblokje
4 dl water
2 eetl. piccalilly
1 pak geraspte pom tajer (verkrijgbaar bij de toko)

Bereiding
1 Verwarm de oven voor op 200 ˚C.2 Snijd de kip met bot in stukken of de kipfilet in blokjes. Bestrooi de kip met zwarte peper, zout en nootmuskaat.
3 Bak de kip in wat olie lichtbruin. Snipper de ui en laat deze even meebakken met de kip.
Voeg de tomatenpuree toe.
4 Verkruimel de bouillon boven de pan en voeg het water en de piccalilly toe.
5 Laat de saus even doorkoken, draai het vuur laag en voeg de pom tajer toe.6 Draai het vuur weer hoog en verwarm de pom al roerend nog ca. 3 minuten.
7 Giet de pom in een vuurvaste schaal en plaats de schaal in de oven. Bak de pom 45 minuten bij 200 °C. De pom is gaar als hij een bruine korst heeft en vanbinnen goudgeel is.
8 Serveer de pom met gebakken kousenband en rijst

17 opmerkingen:

  1. Een superrecept! Ikzelf geen surinaamse, maar kook het graag voor mijn man die half surinaams en half indisch is. Hijis er dol op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, dat klinkt goed! Zelf ben ik ook moxi Indisch en Surinaams. Ik zal t recept proberen. Groetjes

      Verwijderen
  2. Ik ben een traditionele pom bakster, maar ik heb 'm ook op Ramon's manier gemaakt en vindt 'm veel lekkerder, omdat het beter smaakt doordat je de pom eerst even meekookt in de jus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als surinaamse ben ik trots op je dat jij zo goed kan koken.Ik maak vaak zelf mijn pom maar op deze manier hoeft de pom niet zolang in de oven,geweldig idee. Ik moest hiervoor uren wachten voordat de pom af was.Ik vind je recepten erg lekker en blijf genieten van jou gerechten.Groetjes. Ga zo door

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Ramon,

    Jaren geleden heb ik de ingredientenlijst overgeschreven van de tv en ik heb Pom meerdere malen volgens jouw recept gemaakt. Ik ben Nederlander en Pom a la Ramon Beuk is mijn lievelingsrecept! Helaas was ik het recept kwijtgeraakt. Ik ben blij dat ik het vandaag op deze site weer heb gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zie het nu op de tv.. Wat ziet dat er lekker uit.Je maakt er ook een leuk verhaal van,zodat je snel naar de toko wilt rennen, maar het is helaas zondag...Nog 1 nachtje wachten om het te maken.POM...Bedankt Ramon we zijn trots op je. je bent Toppie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hé Ramon, mooie serie "Op zoek naar mijn roti" Vanavond voor het eerst pom gegeten via Surinaamse vriend.

    Ik ga je recept uitproberen. Van kok tot master chef... Respect !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoeveel zit er in een pak pom tajer?? hoeveel gram ongeveer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1 kilo; in koelkast extra verpakt in plastic zak laten ontdooien en ook lek(dooi) vocht gebruiken

      Verwijderen
  8. Super recept en heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat doe je nu precies met de picalilly?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb net de pom in de oven gedaan, was vergeten hoelang hij ook alweer in de oven moest. Baal ontzettend,dat ik nu de tip van Ramon lees; De tayer even laten meefruiten/ bakken met de kip en zoutvlees. Het lijkt mij inderdaad lekkerder op deze manier. Net als pasta die je nog even in zijn eigen saus meefruit. Mwua de volgende keer dan maar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekker, zo ongeveer maak ik hem zelf ook altijd. Ik vind het wel lekkerder met een paar geperste teentjes knoflook erdoor, dat is de moeite om te proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij staat weer in de oven! Verslavend lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kan iemand me vertellen welk formaat ovenschaal je hier voor nodig hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoelang laat je ongeveer die kip uiteindelijk op vuur staan ?...help!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mijn god, wat lekker. Ik heb er wel zelf wel een beetje knoflook, snufje gemalen piment, watv klein gesneden mixed pickles, ietsiepietsie suiker en platte peterselie bij gedaan. Ik hou hem zo. Geweldig lekker.

    BeantwoordenVerwijderen