woensdag 18 maart 2009

Lamstajine met couscous

Ingrediënten
1 dl olijfolie
600 g lamsboutfilet
¼ dl azijn
2 uien
2 paprika’s
1 courgette
4 tomaten
1 bol knoflook
1 tl komijnzaadjes
4 kaneelstokjes
snufje cayennepeper
1 el (gedroogde) sinaasappelschil
2 el gehakte mint
300 gram couscous
tajine of braadpan

Bereiding
Snijd de lamsboutfilet in stukjes (of laat het door de slager doen). Verhit de tajine/braadpan met olie en bak het vlees aan. Voeg de azijn toe. Doe de deksel op de pan (als je een braadpan gebruikt schuin op de pan) en laat het ongeveer 30 minuten stoven. Snijd alle groenten en knoflook in grove stukken en leg ze op het vlees.
Voeg de komijn, kaneel, sinaasappelschil, zout en peper toe en plaats de deksel op de pan. Laat het geheel 1 uur stoven. Als het gerecht klaar is, bestrooien met de fijngehakte mint.
Plaats de couscous in een pan en overgiet het met kokend water totdat de couscous onderstaat. Plaats de deksel op de pan en laat de couscous in 20 minuten garen.
Voeg een klontje boter toe en maak op smaak met zout en peper. Serveer bij de lamstajine.

1 opmerking:

  1. Hoi Ramon,

    Het is vakantietijd en je kookafleveringen van born to cook worden wee herhaald op rtl5, vanochtend weer de aflevering met de recepten uit de ... keuken gezien(marokkaanse, algarijnse en tunesische??? keuken). AS weekend heb ik gasten en ik had nog niet echt een idee wat ik ga koken, maar nu weet ik het gevulde mini-aubergines met noten en geitenkaas (voorgerecht), lamsvleestajine met couscous en kikkererwtensalade met abrikozen youghurt (hoofdgerecht). Maar wat zal ik als dessert maken...??? Heb jij een idee? Of zal ik gewoon die zoete thee maken en baklava? Wat jij? als je deze reactie leest en je hebt tijd stuur me dan een recept voor een toetje! n.vannie@zw.unimaas.nl. Ik ben overigens een grote kookfanaat! Heb een Hongaarse achtergrond en ik heb een tijdje Hongaarse wijnen geimporteerd en catering gedaan, helemaal fantastisch maar niet te combineren met mijn gezin, maar mijn grote droom is ooit een klein restaurantje te hebben en een kookboek te schrijven...
    Hartelijke groet en dank voor al je kookinspiratie!!!
    Groetjes,

    Noémi

    BeantwoordenVerwijderen