woensdag 18 maart 2009

Klassieke Quiche Lorraine

Ingrediënten
Voor het deeg
100 g zachte boter
200 g bloem
2 eieren

Voor de vulling
4 grote uien
1 eetl. olijfolie
3 teentjes knoflook
6 eieren
5 dl room
20 plakken gerookt ontbijtspek
200 g geraspte cheddarkaas
zout
peper

Bereiding
1 Meng boter, bloem en eieren (in de keukenmachine of met de hand) door elkaar en kneed er een soepel deeg van. Vet een springvorm in en bestuif deze met bloem. Rol het deeg uit en bedek er de springvorm mee.
2 Snijd de uien in halve ringen en bak ze in een beetje olie. Hak de knoflook fijn en voeg deze aan de uien toe. Haal de pan van het vuur.
3 Klop de eieren met de room op en meng dit door de gebakken uien.
4 Doe om en om een laagje van het room-uienmengsel en een laagje ontbijtspek in de springvorm. Strooi er op het laatst de geraspte cheddarkaas over.
5 Bak de quiche in de oven bij 160 °C in ongeveer 1 uur gaar.

Dit is het basisrecept voor de klassieke quiche. Er zijn oneindig veel variaties mogelijk met verschillende soorten kaas en groenten.

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk makkelijk recept! Ik zag het een keer op jouw programma en ik dacht: dit kan ik ook! Ik was vergeten peper en zout bij te doen, maar het was evengoed lekker(der).
    Groetjes Mai Vo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vandaag het recept gemaakt het resultaat was lekker. Alleen was het midden erg nat ik denk +- 100CC vocht. Hoe kan dit komen?

    Groetjes Robert

    BeantwoordenVerwijderen